Σάββατο 11 Ιουνίου 2011

Μεγάλες αλλαγές στη Δημοτική Εκπαίδευση από τη νέα χρονιά

Τα νέα ωρολόγια προγράμματα στη Δημοτική Εκπαίδευση ενέκρινε χθες το Υπουργικό Συμβούλιο, κλείνοντας ακόμα ένα μεγάλο κεφάλαιο της Εκπαιδευτικής Μεταρρύθμισης και ανοίγοντας νέους δρόμους για τη δημόσια εκπαίδευση.
Η συζήτηση για τα νέα ωρολόγια προγράμματα κράτησε τρία χρόνια μετά από ένα ανοιχτό δημόσιο διάλογο με βασικό και αδιαπραγμάτευτο στόχο τη διευκόλυνση της εφαρμογής των νέων Αναλυτικών Προγραμμάτων. Σημειώνεται επίσης ότι οι ρυθμίσεις για τα νέα ωρολόγια προγράμματα προέκυψαν μετά από διαβουλεύσεις του Υπουργείου Παιδείας με την ΠΟΕΔ, η οποία συμφωνεί με την πρόταση που εγκρίθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο.

Σε δηλώσεις του μετά το πέρας της συνεδρίας του Υπουργικού Συμβουλίου, ο Υπουργός Παιδείας Ανδρέας Δημητρίου είπε ότι από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο τα δημοτικά σχολεία θα δουλεύουν πλήρως με τα νέα αναλυτικά προγράμματα και τα νέα ωρολόγια προγράμματα.

«Αυτό είναι μια μεγάλη αλλαγή στο εκπαιδευτικό μας σύστημα», τόνισε ο Α. Δημητρίου χαιρετίζοντας παράλληλα το γεγονός ότι η απόφαση πάρθηκε με την πλήρη συναίνεση των κοινωνικών εταίρων. Ανέφερε μάλιστα πως η ΠΟΕΔ συνεργάστηκε με το Υπουργείο Παιδείας στην όλη διαδικασία. Ο Υπουργός Παιδείας ανέφερε ότι, μεταξύ άλλων, εισάγεται με τα νέα προγράμματα ένας αριθμός ωρών κάθε εβδομάδα για «εμπέδωση», ώστε να δίνεται επιπλέον χρόνος στους εκπαιδευτικούς να επιμείνουν με τους μαθητές που αντιμετωπίζουν δυσκολίες ή να διατίθεται επιπλέον χρόνος για τα μαθήματα όπου υπάρχουν δυσκολίες. Με τον τρόπο αυτό εξατομικεύεται ο ρυθμός της διδασκαλίας, γεγονός το οποίο θα έχει μακροπρόθεσμα επίδραση και στην παραπαιδεία, ανέφερε.

Οι βασικότερες αλλαγές

Οι βασικές αλλαγές που προκύπτουν στα νέα ωρολόγια προγράμματα της Δημοτικής Εκπαίδευσης μετά από την εισήγηση της Επιτροπής Διαμόρφωσης των νέων Αναλυτικών Προγραμμάτων (Ε.Δ.Α.Π.) είναι οι εξής:

1.Με σκοπό την απόκτηση και εμπέδωση των πυρηνικών γνώσεων από όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες και την απάλειψη της υποχρέωσης των γονέων να αναλαμβάνουν ρόλο εκπαιδευτικού στο σπίτι, για να καλύψουν ελλείψεις στις σχολικές γνώσεις των παιδιών τους, γίνεται εισήγηση για εισαγωγή στο νέο Ωρολόγιο Πρόγραμμα του πολυδιδάσκαλου σχολείου του θεσμού της εμπέδωσης των γνώσεων, με πέντε διδακτικές περιόδους την εβδομάδα για τις τάξεις Α΄ και Β΄ και τέσσερις για τις τάξεις Γ΄ έως Στ΄, καθώς και στα Ωρολόγια Προγράμματα των μικρότερων σχολείων με λιγότερες διδακτικές περιόδους. Με αυτό τον τρόπο τόσο τα παιδιά που αντιμετωπίζουν προβλήματα όσο και αυτά που μπορούν να προχωρήσουν ένα βήμα παραπάνω, πέρα από τη διεκπεραίωση μέρους της κατ’ οίκον εργασίας τους, θα τυγχάνουν επιπλέον ενίσχυσης από το δάσκαλο της τάξης.

2.Αύξηση του χρόνου του δεύτερου διαλείμματος κατά πέντε λεπτά και μείωση της έβδομης και τελευταίας διδακτικής περιόδου κάθε μέρας, κατά πέντε λεπτά, με στόχο την αύξηση του χρόνου ξεκούρασης των παιδιών.

3.Εισαγωγή από την Α΄ τάξη ενός νέου γνωστικού αντικειμένου με τίτλο «Γνωρίζω τον Κόσμο Μου» το οποίο θα περιλαμβάνει τη Γεωγραφία, το Σχολικό Κήπο και την Πατριδογνωσία. Στα πλαίσια του μαθήματος αυτού θα ακολουθείται το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα της Γεωγραφίας το οποίο περιλαμβάνει όλα τα πιο πάνω θέματα.

4.Εισαγωγή στις τάξεις Α΄ έως Δ΄ ενός νέου γνωστικού αντικειμένου με τίτλο «Φυσικές Επιστήμες και Τεχνολογία», το οποίο θα περιλαμβάνει την Επιστήμη και το Σχεδιασμό και Τεχνολογία. Στο μάθημα αυτό θα ακολουθείται το νέο Πρόγραμμα Σπουδών των Φυσικών Επιστημών και, εμβόλιμα, θα μπαίνει ο Σχεδιασμός και Τεχνολογία με κατασκευές που θα αξιοποιούνται στην Επιστήμη, αλλά θα εξυπηρετούν και στόχους του συγκεκριμένου μαθήματος.

5.Εισαγωγή του μαθήματος των Αγγλικών από την Α΄ τάξη έτσι ώστε πέρα από την εναρμόνιση του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας μας με τις πολιτικές που προάγει η Ευρωπαϊκή Ενωση, για εκμάθηση ξένων γλωσσών από πολύ νεαρή ηλικία, να προσφέρεται στα παιδιά η ευκαιρία να αποκτήσουν τις αναγκαίες επικοινωνιακές δεξιότητες που θα τους επιτρέψουν να επικοινωνούν αποτελεσματικά και σε άλλη γλώσσα εκτός από τη μητρική, διευρύνοντας έτσι τις πολιτιστικές εμπειρίες τους και αναπτύσσοντας θετικές στάσεις και συμπεριφορές απέναντι στο φαινόμενο της ετερότητας.

6.Εισαγωγή της ενότητας Αγωγή Ζωής στις τάξεις Α΄ έως Δ΄ με στόχο να δίνεται η ευκαιρία στους εκπαιδευτικούς και τα παιδιά, με βάση τις ανάγκες του σχολείου τους, να εμπλέκονται σε διάφορες διαθεματικές δραστηριότητες και εργασίες (projects) που θα σχετίζονται με θέματα όπως η Αγωγή του Καταναλωτή, η Κυκλοφοριακή Αγωγή, η Διαπολιτισμική Αγωγή, η Περιβαλλοντική Αγωγή κ.λπ., τα οποία θα μπορούν να αντλήσουν από τα νέα Αναλυτικά Προγράμματα της Αγωγής Υγείας και της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης – Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη (Π.Ε. – Ε.Α.Α.).

7.Εισαγωγή των δύο κύριων θεμάτων της Αγωγής Ζωής (Αγωγή Υγείας και Π.Ε. – Ε.Α.Α.) στις τάξεις Ε΄ και Στ΄ ως ξεχωριστά γνωστικά αντικείμενα έτσι ώστε πέρα από τη διαθεματική προσέγγιση, οι εκπαιδευτικοί και τα παιδιά να μπορούν να ασχοληθούν και με πιο εξειδικευμένα θέματα που αναφέρονται στα Προγράμματα Σπουδών των δύο αντικειμένων.

8.Ιδιαίτερη έμφαση σε όλα τα μαθήματα στην καλλιέργεια της Νέας Ελληνικής Γλώσσας, με στόχο να απαλειφθούν τα φαινόμενα μειωμένης ευχέρειας χρήσης της Νέας Ελληνικής Γλώσσας σε πολλούς τομείς της κοινωνικής ζωής και των επιστημών, που διαπιστώνονται επανειλημμένως, ακόμη και από διεθνείς έρευνες. Με αυτό τον τρόπο, η διδασκαλία και καλλιέργεια της ελληνικής γλώσσας στο σχολείο προσαρμόζεται στα επιστημονικά δεδομένα της εποχής μας και αναβαθμίζεται από απομονωμένο μάθημα πολλών ωρών χωρίς ουσιαστική επίδραση στην κατοπινή γλωσσική ικανότητα των μαθητών, που ήταν μέχρι σήμερα, σε κεντρική διδακτική και μαθησιακή δραστηριότητα του σχολείου που εξασφαλίζει την απόκτηση, κατοχή και άριστη χρήση της Νέας Ελληνικής Γλώσσας από το σύνολο των μαθητών της Κύπρου.

10-06-2011

Author: Σπύρος Σωτηρίου
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ ΧΑΡΑΥΓΗonline

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου