Πέμπτη 5 Απριλίου 2012

Νέα εποχή στη διδασκαλία των Μαθηματικών



Σημαντική καινοτομία στο νέο Πρόγραμμα Σπουδών των Μαθηματικών συνιστά το νέο Μοντέλο Διδασκαλίας, το οποίο εκτός από τις δραστηριότητες εξάσκησης, περιλαμβάνει δραστηριότητες Εξερεύνησης και δραστηριότητες Διερεύνησης.
Σ’ ένα πρώτο στάδιο, στα πλαίσια των δραστηριοτήτων Εξερεύνησης, τα παιδιά εξερευνούν ελεύθερα μαθηματικές έννοιες μέσα από καταστάσεις που τα ενδιαφέρουν, με στόχο την πρόκληση της περιέργειάς τους και την ανάπτυξη θετικών στάσεων απέναντι στα Μαθηματικά. Κατά τη διεξαγωγή των δραστηριοτήτων Εξερεύνησης τα παιδιά υποβάλλουν ερωτήσεις για τα όσα βλέπουν, περιγράφουν τι κάνουν, τι σκέφτονται, τι φαντάζονται και βλέπουν τα μαθηματικά στο περιβάλλον τους.
Ως εκ τούτου, οι δραστηριότητες Εξερεύνησης συμβάλλουν στη διαφοροποίηση και εξατομίκευση της διδασκαλίας, στην εννοιολογική διασύνδεση τόσο μεταξύ των μαθηματικών εννοιών όσο και μεταξύ των Μαθηματικών και άλλων αντικειμένων του Αναλυτικού Προγράμματος, στην ανάπτυξη του μαθηματικού συλλογισμού και της αποκλίνουσας σκέψης (πολλές σωστές απαντήσεις), στην οικοδόμηση της δυναμικής διάστασης των Μαθηματικών (παράθεση ιστορικών στοιχείων), στην παροχή κινήτρων και στη χαρά της μάθηση, καθώς και στην ανάπτυξη της δημιουργικότητας και της φαντασίας στα Μαθηματικά.
Σ’ ένα δεύτερο στάδιο, στα πλαίσια των δραστηριοτήτων Διερεύνησης τα παιδιά διερευνούν μαθηματικές ιδέες σ’ ένα συγκεκριμένο, περισσότερο καθοδηγητικό πλαίσιο, έχοντας τη δυνατότητα να διατυπώσουν υποθέσεις, να ελέγξουν την εγκυρότητα των υποθέσεών τους και να αιτιολογήσουν τις απαντήσεις τους. Για τη διεκπεραίωση των δραστηριοτήτων Διερεύνησης μπορούν να αξιοποιηθούν παραδείγματα, εποπτικά ή και ψηφιακά εποπτικά μέσα, καθώς και μαθηματικά προβλήματα. Οι δραστηριότητες Διερεύνησηςαναλόγως με την περίπτωση, περιλαμβάνουν την εισαγωγή νέας έννοιας στη διδασκαλία, τη διατύπωση υποθέσεων και επαλήθευσή τους, τη χρήση στρατηγικών επίλυσης προβλήματος ή και την ανακάλυψη μιας μαθηματικής έννοιας.
Λαμβάνοντας υπόψη τα πιο πάνω, η όλη διαδικασία της Εξερεύνησης μπορεί να παραλληλιστεί, μ’ ένα «ταξίδι στο άγνωστο», χωρίς καθορισμένο δρομολόγιο. Οι ναύτες-μαθητές για πυξίδα έχουν τη διαίσθηση και τις προηγούμενες εμπειρίες τους. Αποτέλεσμα του ταξιδιού μπορεί να είναι η ανακάλυψη μιας νέας ηπείρου, ενός νησιού, έστω και μίας βραχονησίδας. Περισσότερη σημασία σ’ αυτή την περίπτωση έχει το ταξίδι (η διαδικασία της εξερεύνησης), παρά ο τελικός προορισμός.
Την ίδια ώρα, κατά την ενασχόληση με δραστηριότητες Διερεύνησης, το καράβι των ναυτών-μαθητών έχει προκαθορισμένο δρομολόγιο. Σ’ αυτή την περίπτωση, ο καπετάνιος του καραβιού παρεμβένει πιο συστηματικά, ώστε το καράβι να παραμείνει στην πορεία του και να φτάσει στον προκαθορισμένο προορισμό του.
Γίνεται λοιπόν σαφές, πως οι δραστηριότητες Εξερεύνησης και Διερεύνησης, συνιστούν βασική καινοτομία που πρέπει να ενταχθεί γόνιμα και αποτελεσματικά στην εκπαιδευτική πράξη. Το νέο Πρόγραμμα Σπουδών των Μαθηματικών θέτει τις βάσεις για αναβάθμιση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης, οδηγώντας σε μια νέα εποχή τη διδασκαλία των Μαθηματικών.
Λάμπρος Στεφάνου,
Εκπαιδευτικός - Σύμβουλος Μαθηματικών

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου