Δευτέρα 1 Αυγούστου 2022

«Έφυγε» από τη ζωή ο συναγωνιστής του Αυξεντίου (Ε.Ο.Κ.Α. 1955-59), Αυγουστής Ευσταθίου (ΒΙΝΤΕΟ)


Αυγουστής Ευσταθίου

Ο συναγωνιστής του ήρωα Γρηγόρη Αυξεντίου, αφηγείται στα παιδιά του Δημοτικού Σχολείου Χρυσελεούσας (Κ.Β) τα γεγονότα της μάχης στο κρησφύγετο του Μαχαιρά. Ήταν 3 του Μάρτη το 1957 όταν οι Άγγλοι ανακάλυψαν το κρησφύγετο, μετά από προδοσία, και ακολούθησε πολύωρη μάχη από τις 6 το πρωί μέχρι τις 2 μετά το μεσημέρι.

Μπορείτε να παρακολουθήσετε το βίντεο με την αφήγηση της ιστορικής μάχης από τον κ. Αυγουστή Ευσταθίου. Τον ευχαριστούμε από καρδιάς.

Ο αγωνιστής Αυγουστής Ευσταθίου έφυγε από τη ζωή την 1η Αυγούστου 2022. Αιωνία ας είναι η μνήμη του.

ΠΗΓΕΣ:

ΠΗΓΗ ΒΙΝΤΕΟ: 

O «Ματρόζος» της Κύπρου

04.08.2022 11:25 
Γιάννης Οικονομίδης 
Aυγουστής Ευσταθίου: ο «Ματρόζος» της ΕΟΚΑ 1955-1959, ο σεμνός αγωνιστής που αναχώρησε για το μεγάλο ταξίδι την 1η Αυγούστου για να ανταμώσει τον «Μάστρο» του, τον «Ζήδρο», τον Γρηγόρη Πιερή Αυξεντίου.

Ο Αυγουστής πήρε το ψευδώνυνο «Ματρόζος» ύστερα από τη σχετική «βάπτιση» από τον αγωνιστή Νίκο Σπανό.Ήταν η περίοδος που ο Αυξεντίου βρισκόταν στην περιοχή Πιτσιλιάς. Ο «Ματρόζος» ήταν ένας από τους πιο νεαρούς αντάρτες της ομάδας και δέθηκε συναισθηματικά με τον «Μάστρο» του, τον οποίο ακολούθησε πιστά μέχρι το τέλος στις 3 Μαρτίου 1957.

Πολλοί μπορεί να μην γνωρίζουν τον Σπετσιώτη καραβοκύρη Λέκα (Αλέξανδρο) Ματρόζο, όμως ήταν ένας από τους πιο διακεκριμένους και ικανότατους ναυμάχους και πυρπολητές του νησιού. Πιστός και αυτός τότε στον αγώνα αλλά και στους φίλους και συναγωνιστές του…

Ήταν επίσης ένας απ’ αυτούς που τα έδωσαν όλα για να έχει αίσιο τέλος η Επανάσταση του 1821. Σπίτια, καράβια, χρυσαφικά… Έγινε ένας από τους σπουδαιότερους μπουρλοτιέρηδες συνεργαζόμενος αγαστά μαζί με τον μεγάλο ναύαρχο Κωνσταντίνο Κανάρη, ο οποίος έγινε μετέπειτα υπουργός. Κάτι παρόμοιο έπραξε και ο Αυγουστής στο κάλεσμα της πατρίδας για βοήθεια με τα ελάχιστα που είχε…

Ο Αυγουστής Ευσταθίου σπάνιος άνθρωπος με ήθος, απλότητα και καλοσύνη όλες αυτές τις δεκαετίες μιλούσε σε μαθητές και μαθήτριες σε σχολεία  όλων των βαθμίδων για τον αγώνα της ΕΟΚΑ εξιστορώντας τους το ηρωικό έπος αλλά κυρίως τις τελευταίες στιγμές του «Μάστρου» του. Του «Μάστρου» του που αρνιόταν πεισματικά να εγκαταλείψει πλην όμως έπρεπε διότι ήταν εντολή την οποία και τελικά υπάκουσε και εκτέλεσε με βαριά καρδιά.

Μόλις πρόσφατα στον Αγρό έγινε η παρουσίαση του βιβλίου: «Τα τελευταία Χριστούγεννα του Γρηγόρη Αυξεντίου», του οποίου κεντρικό θέμα ήταν ένα μικρό γλέντι τα Χριστούγεννα του 1956 στον Αγρό στην παρουσία αγωνιστών (μεταξύ των οποίων και ο κ. Αυγουστής) και με τη συνοδεία ενός γραμμόφωνου που δανείστηκαν από το γειτονικό Απεήτειο Γυμνάσιο. Συγκλονιστική εκδήλωση με περιεχόμενο και με άγνωστες, ανθρώπινες στιγμές των αγωνιστών.

Τα επόμενα Χριστούγεννα ο «Ματρόζος» μαζί με τον «Ζήδρο» του είμαστε σίγουροι θα τα γιορτάσουν ξανά μαζί, μετά από δεκαετίες, ευχόμενοι για την πολυπόθητη λευτεριά στον τόπο μας για την οποία αγωνίστηκαν και περιμένουν πως  και πως να δούν!

Στο καλό Κύριε Αυγουστή Ευσταθίου. Η Κύπρος σε ευγνωμονεί και υποκλίνεται μπροστά στο μεγαλείο της ψυχής σου. 

Γιάννης A. Οικονομίδης, Εκπαιδευτικός

ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ: SIGMALIVE

Πέμπτη 7 Ιουλίου 2022

Οι γυναίκες είναι πολύ πιθανότερο να εμφανίσουν μακρά Covid-19

Η πιθανότητα μια γυναίκα που έχει μολυνθεί από κορωνοϊό, να εμφανίσει μακρόχρονης διάρκειας συμπτώματα, είναι 22% μεγαλύτερη σε σχέση με τον αντίστοιχο κίνδυνο ένας άνδρας να πάσχει από μακρά Covid-19

Μια νέα διεθνής επιστημονική μελέτη ως μακρά Covid-19 θεωρείται το σύνδρομο των επιπλοκών που επιμένουν για πάνω από ένα μήνα μετά την αρχική λοίμωξη, μερικές φορές ακόμη και για πολλούς μήνες ή ένα έτος.

Οι ερευνητές, οι οποίοι ανέλυσαν στοιχεία από 35 έρευνες που αφορούσαν συνολικά σχεδόν 1,4 εκατομμύριο ασθενείς διεθνώς και έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο ιατρικό περιοδικό «Current Medical Research and Opinion», επεσήμαναν επίσης ότι τα συμπτώματα της μακρόχρονης Covid-19 είναι συνήθως αρκετά διαφορετικά ανάμεσα στα δύο φύλα. Οι γυναίκες πάσχουν συχνότερα από συμπτώματα στα αφτιά, στη μύτη και στον λαιμό, διαταραχές ψυχικής διάθεσης όπως η κατάθλιψη, νευρολογικά, δερματολογικά, γαστρεντερικά, αναπνευστικά, μυοσκελετικά, ρευματολογικά προβλήματα και κόπωση. Οι άνδρες εμφανίζουν συχνότερα ενδοκρινολογικές-μεταβολικές διαταραχές όπως διαβήτη και κυρίως προβλήματα στα νεφρά.

Εν μέρει αυτές οι διαφορές αποδίδονται από τους ερευνητές στις διαφορές του ανοσοποιητικού συστήματος των δύο φύλων, καθώς οι γυναίκες έχουν συνήθως πιο γρήγορες και ισχυρές ανοσιακές αντιδράσεις, οι οποίες μπορούν να τις προστατεύσουν καλύτερα από την αρχική λοίμωξη, αλλά ταυτόχρονα είναι πιο ευάλωτες στις παρατεταμένες νόσους που σχετίζονται με το ανοσοποιητικό σύστημα.

Η μελέτη (ανασκόπηση και μετα-ανάλυση) επισημαίνει επίσης ότι οι γυναίκες είναι πιθανώς σε μεγαλύτερο κίνδυνο έκθεσης στον κορωνοϊό σε ορισμένα λίγο-πολύ γυναικοκρατούμενα επαγγέλματα όπως η εκπαίδευση και η νοσηλευτική, πράγμα που μπορεί να αυξάνει και τον κίνδυνο μακράς Covid-19 γι' αυτές.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ "Η ΣΗΜΕΡΙΝΗ"

Κυριακή 3 Απριλίου 2022

Επιβεβαιώθηκε επιστημονικά: Η έλλειψη ύπνου αυξάνει το σωματικό βάρος. Τι έδειξε νέα μελέτη της Mayo Clinic στις ΗΠΑ

 


Η έλλειψη ύπνου αυξάνει το σωματικό βάρος. Προάγει την υπερβολική πρόσληψη ενέργειας χωρίς να μεταβάλλεται η ενεργειακή δαπάνη και οδηγεί σε κεντρική παχυσαρκία, σύμφωνα με νέα μελέτη από τη Mayo Clinic στις ΗΠΑ.

Η έρευνα δημοσιεύτηκε πρόσφατα στο διεθνές επιστημονικό περιοδικό Journal of the American College of Cardiology (JACC).
   
Η μελέτη συμπεριέλαβε 12 υγιή, μη παχύσαρκα άτομα - συγκεκριμένα 9 άνδρες και 3 γυναίκες ηλικίας 19 ως 39 ετών. 

Πρόκειται για μια τυχαιοποιημένη, ελεγχόμενη, διασταυρούμενη μελέτη 21 ημερών με 4 ημέρες εγκλιματισμού, 14 ημέρες πειραματικού περιορισμού ύπνου (4 ώρες ύπνου συνολικά) ή ύπνου ελέγχου (ευκαιρία ύπνου 9 ωρών) και ένα διάστημα αποκατάστασης 3 ημερών. Επειδή είναι διασταυρούμενη μελέτη τα ίδια άτομα συμμετείχαν σε όλα τα στάδια της μελέτης, άρα συγκρίθηκαν με τον εαυτό τους. Αυτό αυξάνει την αξιοπιστία των αποτελεσμάτων. 

Καταγράφηκαν επαναλαμβανόμενες μετρήσεις ενεργειακής πρόσληψης, ενεργειακής δαπάνης, σωματικού βάρους, σύστασης σώματος, κατανομής λίπους και άλλων βιοδεικτών.
   
Ανευρέθηκε ότι στη φάση του περιορισμένου ύπνου, οι συμμετέχοντες κατανάλωναν περισσότερες θερμίδες, αυξάνοντας την πρόσληψη πρωτεΐνης και λίπους. Οι ενεργειακές δαπάνες παρέμειναν αμετάβλητες. Οι συμμετέχοντες μάλιστα, ανέκτησαν στατιστικά σημαντικά περισσότερο σωματικό βάρος, όταν εκτέθηκαν στον πειραματικό περιορισμό ύπνου. Ενώ οι αλλαγές στο συνολικό σωματικό λίπος δεν διέφεραν μεταξύ των δύο συνθηκών ύπνου, το ολικό κοιλιακό λίπος αυξήθηκε κατά τη διάρκεια του περιορισμένου ύπνου, με σημαντικές αυξήσεις, εμφανείς, τόσο στο υποδόριο, όσο και στο σπλαχνικό κοιλιακό λίπος.
   
Συμπερασματικά, η μελέτη αυτή κατέδειξε ότι ο περιορισμός ύπνου προάγει την υπερβολική πρόσληψη ενέργειας, χωρίς να μεταβάλλεται η ενεργειακή δαπάνη. Η αύξηση του σωματικού βάρους και ιδιαίτερα η κεντρική συσσώρευση λίπους που ανευρέθηκε, υποδηλώνουν ότι η στέρηση ύπνου προδιαθέτει για κοιλιακή σπλαχνική παχυσαρκία. Το σπλαχνικό λίπος θεωρείται σημαντικός παράγοντας κινδύνου για την εμφάνιση αντίστασης στην ινσουλίνη, και μεταβολικών νοσημάτων, όπως ο σακχαρώδης διαβήτης, ενώ αυξάνει τον καρδιαγγειακό κίνδυνο.  
 
* Η παραπάνω σύνοψη της μελέτης, έχει γίνει από τους καθηγητές της Ιατρικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Σταυρούλα (Λίνα) Πάσχου (επίκουρη καθηγήτρια Ενδοκρινολογίας), Νικόλαος Τεντολούρης (καθηγητής Παθολογίας), Εριφύλη Χατζηαγγελάκη (καθηγήτρια Παθολογίας - Μεταβολικών Νοσημάτων), Αλέξανδρος Κόκκινος (καθηγητής Παθολογίας), Μελπομένη Πέππα (καθηγήτρια Ενδοκρινολογίας), Χαράλαμπος Βλαχόπουλος (καθηγητής Καρδιολογίας), Θεοδώρα Ψαλτοπούλου (καθηγήτρια Θεραπευτικής - Επιδημιολογίας - Προληπτικής Ιατρικής) και Θάνος Δημόπουλος (καθηγητής Θεραπευτικής-Αιματολογίας-Ογκολογίας και Πρύτανης ΕΚΠΑ). 

ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ: ANT1.COM.CY
 

Τετάρτη 26 Μαΐου 2021

Εμβόλιο... με οφτόν και σουβλάκι

 


Μπύρες και συμμετοχή σε κλήρωση προσφέρουν κάποιοι κυβερνήτες στις Ηνωμένες Πολιτείες, για να ενθαρρύνουν τους πολίτες να εμβολιασθούν. Στη Σερβία, ένα εστιατόριο μετατράπηκε σε εμβολιαστικό κέντρο και ο ιδιοκτήτης, κάθε Τρίτη, προσφέρει δωρεάν ψητά σε όσους πάνε να εμβολιασθούν! Στην Κύπρο, παρ’ όλο που το εμβολιαστικό πρόγραμμα προχωρεί με καλό ρυθμό, υπάρχουν και εκείνοι που δεν θέλουν να βάλουν το εμβόλιο, είτε επειδή είναι εκ πεποιθήσεως αντιεμβολιαστές είτε επειδή δεν έχουν πεισθεί ακόμα ότι το εμβόλιο θα τους προστατεύσει αποτελεσματικά. Προς αυτούς, λοιπόν, θα πρέπει να στραφεί το Υπουργείο Υγείας, για να τους δελεάσει με διάφορους τρόπους. Ένα καλό δέλεαρ θα μπορούσε να έχει γαστριμαργικό χαρακτήρα, δεδομένης της φήμης μας ως καλοφαγάδων. Όπως υπάρχουν οι κινητές μονάδες εμβολιασμών, να υπάρχουν και τα κινητά... φουρνιά οφτού κλέφτικου, τα οποία να στήνονται έξω από εμβολιαστικά κέντρα, για να προσφέρουν μούχτιν μερίδες οφτού στους εμβολιαζόμενους. Ή να υπάρχουν και φουκούδες για σουβλάκια και σούβλα. Ειδικά για όσους επιλέξουν το AstraZeneca, θα προσφέρεται, ως έξτρα μπόνους, ένα αναψυκτικό ή μια μπύρα. Επίσης, παράλληλα με τις τέντες που στήνονται για να προστατεύουν από τον πύρουλλο όσους αναμένουν να εμβολιαστούν, θα μπορούσαν να στηθούν και τέντες για λοκμάδες και σιάμισιη, τα οποία επίσης να προσφέρονται δωρεάν. Άλλωστε, ποιος είναι ο απώτερος σκοπός του εμβολιασμού; Να μπορέσει ο καθένας να επιστρέψει σε μιαν ανθρώπινη ζωή, όπου να μπορεί να τρώει το οφτόν του στο εστιατόριο χωρίς κορωνοπάσο, να μπορεί να πάει στο επικείμενο παναΰριν του Κατακλυσμού για να απολαύσει τους λοκμάδες του και να μπορεί να λικνιστεί κιόλας χωρίς ενοχές. Αλλά για να φθάσουμε ώς εκεί, πρέπει να εμβολιασθούν όσο το δυνατόν περισσότεροι. Αν είναι να επιτευχθεί αυτό με δωρεάν οφτόν και σουβλάκι, ας γίνει έτσι. Σκέφτηκα, μάλιστα, και το έμβλημα μιας τέτοιας εκστρατείας από το Υπουργείο Υγείας: Μια βελόνα εμβολίου, που να έχει περασμένο πάνω... ένα κομμάτι σουβλάκι (κατά προτίμηση με μυλλούδαν)!

ΚΥΠΡΟΦΡΕΝΗΣ

ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ: SigmaLive

Κυριακή 2 Μαΐου 2021

Μιχάλης Πασιαρδής, μας έφυγε το Μεγάλο Σάββατο, 1η Μαΐου 2021




Το λλίον ένι το πολλύν, τούτη ένι η αρκοντιά μας, 
πάππου προς πάππου σ’ τούντην γην τζι εμείς τζιαι τα παιθκιά μας 
τζι αν θέλετε η Τζιύπρου μας πάλε να ξαναζήσει, 
μέσα στο λλίον το πολλύν καθένας μας να ζήσει.

ΜΙΧΑΛΗΣ ΠΑΣΙΑΡΔΗΣ  




Στίχοι: Μιχάλης Πασιαρδής
Μουσική: Νίκος Παπάζογλου
Πρώτη εκτέλεση: Νίκος Παπάζογλου

Σάββατο μοιάζεις με κερί
σε μακρινό ξωκκλήσι
που αργά σημαίνει εσπερινό
σε πορφυρένια δύση

Σάββατο μοιάζεις με φωτιά
σε χρόνια περασμένα
που τραγουδούσαν τα πουλιά
για σένα και για μένα

κι όταν σιμώνει Κυριακή
και ξεψυχάς Σαββάτο
ποτήρι μοιάζεις αδειανό
ποτήρι μ' άσπρο πάτο

Τρίτη 20 Απριλίου 2021

ΠΟΥ: Ο κόσμος μπορεί να θέσει την πανδημία υπό έλεγχο τους επόμενους μήνες

 


Ο κόσμος έχει τα μέσα να θέσει την παγκόσμια πανδημία Covid-19 υπό έλεγχο τους επόμενους μήνες, είπε σήμερα ο επικεφαλής του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, προτρέποντας για έναν δίκαιο και ισότιμο καταμερισμό των παγκόσμιων πόρων.

Όμως, η ακτιβίστρια για το κλίμα Γκρέτα Τούνμπεργκ, η οποία συμμετείχε στην καθημερινή ενημέρωση του ΠΟΥ από τη Σουηδία, ως φιλοξενούμενη, στράφηκε κατά του «εθνικισμού των εμβολίων» και είπε ότι είναι ανήθικο οι πλούσιες χώρες να βάζουν σε προτεραιότητα του νεαρότερους πολίτες τους για να εμβολιαστούν, την ώρα που υπάρχουν ευάλωτες ομάδες στις αναπτυσσόμενες χώρες.

«Έχουμε τα εργαλεία να θέσουμε αυτήν την πανδημία υπό έλεγχο σε διάστημα μηνών, εάν τα εφαρμόζουμε διαρκώς και δίκαια», τόνισε ο γενικός διευθυντής του ΠΟΥ Τέντρος Αντανόμ Γκεμπρεγέσους.

Εντούτοις, εξέφρασε, επίσης, την ανησυχία του για τον «ανησυχητικό ρυθμό» με τον οποίο εξαπλώνεται η Covid-19 στις ηλικίες 25-59 παγκοσμίως, πιθανόν λόγω των πολύ πιο μεταδοτικών παραλλαγών.

«Χρειάστηκαν εννέα μήνες για να φθάσουμε το ένα εκατομμύριο θανάτους. Τέσσερις μήνες για να φθάσουμε τα 2 εκατομμύρια και τρεις μήνες για να φθάσουμε τα 3 εκατομμύρια».

Η Γκρέτα Τούνμπεργκ υπογράμμμισε πως ενώ ένας στους τέσσερις ανθρώπους σε χώρες υψηλού εισοδήματος έχει τώρα εμβολιαστεί κατά της Covid-19, μόλις ένας σε περισσότερους από 500 ανθρώπους σε φτωχότερες χώρες έχει κάνει μία δόση εμβολίου.

«Ο εθνικισμός των εμβολίων είναι αυτό που διέπει τη διανομή των εμβολίων», σημείωσε.

ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ: ikypros.com

Πέμπτη 15 Απριλίου 2021

Απάντηση καθηγητή Τέχνης Γιώργου Γαβριήλ προς Υπουργείο Παιδείας: «Η τέχνη αποτελεί την υπέρτατη ελεύθερη έκφραση»

ΣΤΑΥΡΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ, 15/04/2021 (τελευταία ενημέρωση 18:45)



«Ποτέ στη μακρόχρονη υπηρεσία μου στα σχολεία δεν υπήρξε εις βάρος μου οποιαδήποτε καταγγελία/κατηγορία για μη τήρηση των κανονισμών λειτουργίας των σχολείων Μέσης Γενικής Εκπαίδευσης, ή τη μη εφαρμογή των εγκυκλίων ή τη μη ανάγνωση των μηνυμάτων» αναφέρει στην απάντηση του προς τον ερευνώντα λειτουργό του Υπουργείου Παιδείας ο διευθυντής σχολείου, καθηγητής Τέχνης, Γιώργος Γαβριήλ, εναντίον του οποίου διεξάγεται πειθαρχική έρευνα με αφορμή έργα τέχνης, που δημοσίευσε στον προσωπικό του λογαριασμό στο facebook, προκαλώντας ποικίλες αντιδράσεις. «Μάρτυρες της προσφοράς μου ως εκπαιδευτικού αποτελούν οι χιλιάδες μέχρι σήμερα μαθητές τούς οποίους δίδαξα και οι εκατοντάδες συνάδελφοι με τους οποίους έχω συνεργαστεί όλα αυτά τα χρόνια» προσθέτει ο κ. Γαβριήλ.

Όπως είχαμε αναφέρει σε προηγούμενο δημοσίευμα χθες, το Υπουργείο Παιδείας επανήλθε την περασμένη Παρασκευή 09/04 με νέα τεκμήρια κατά του κ. Γαβριήλ και τον καλούσε να απαντήσει μέχρι την Πέμπτη 15/04. Προστέθηκαν δηλαδή ακόμη 51 νέα τεκμήρια τα οποία αφορούν το πατριωτικό φρόνημα που οφείλουν τα «σχολεία να εμφυσήσουν στους μαθητές μας σύμφωνα και με τις εγκυκλίους του Υπουργείου Παιδείας».

Μάλιστα στην επιστολή του ο ερευνών λειτουργός διατύπωνε τον ισχυρισμό/κατηγορία ότι η άσκηση της ελευθερίας της έκφρασης «άγγιξε τα θεία αγγίζοντας συνάμα τα θρησκευτικά αισθήματα των πιστών, προσέβαλε με τον τρόπο αυτό δικαιώματα τρίτων προσώπων ….όπως του Αρχιεπισκόπου, του Προέδρου της Δημοκρατίας, προσώπων που τιμώνται μέσω κανονισμών λειτουργίας των σχολείων… ».


Ποτέ δεν υπήρξε καταγγελία 

«Τα τεκμήρια που επισυνάπτετε», αναφέρει στην απάντηση του ο κ. Γαβριήλ, «όπως οι Κανονισμοί Λειτουργίας των Δημόσιων Σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης, εγκύκλιοι και μηνύματα του Υπουργείου Παιδείας Πολιτισμού Αθλητισμού και Νεολαίας, στα τριάντα ένα (31) χρόνια που υπηρετώ την παιδεία αυτού του τόπου από τη θέση του απλού καθηγητή, του βοηθού διευθυντή, του επιθεωρητή και του διευθυντή, τα τήρησα και τα εφάρμοσα με πολλές διακρίσεις και επαίνους τόσο από το ΥΠΠΑΝ όσο και από την πολιτεία γενικότερα. Όλα αυτά βρίσκονται στον προσωπικό μου φάκελο ως εκπαιδευτικού».

«Ποτέ», συνεχίζει, «στη μακρόχρονη υπηρεσία μου στα σχολεία δεν υπήρξε εις βάρος μου οποιαδήποτε καταγγελία/κατηγορία για μη τήρηση των κανονισμών λειτουργίας των σχολείων Μέσης Γενικής Εκπαίδευσης, ή τη μη εφαρμογή των εγκυκλίων ή τη μη ανάγνωση των μηνυμάτων».

Επτά μήνες μετά

Ο διευθυντής του σχολείου εκφράζει τη δυσφορία του για το γεγονός ότι ο ερευνών λειτουργός επανέρχεται επτά μήνες μετά από την επίδοση της πρώτης σας επιστολής (25/09/20) και αφού είχε απαντήσει όπως του ζητήθηκε, να του επιδώσει νέα επιστολή  με άλλα επιπρόσθετα στοιχεία και να τον καλέσει να απαντήσει ξανά σε νέα δεδομένα τα οποία ζήτησε η Νομική Υπηρεσία ή άλλο τρίτο πρόσωπο.

Οι καλές τέχνες

«Σχετικά με την καλλιτεχνική μου δημιουργία», τονίζει στην απάντηση του ο κ. Γαβριήλ, «η οποία λέτε ότι άγγιξε τα αισθήματα των πιστών οφείλω να πω ότι συμφωνώ μαζί σας μια και ο Χριστός ο οποίος αναπαρίσταται στα έργα μου τονίζει τα αισθήματα των πιστών για μια προσωπικότητα η οποία στέκεται δίπλα από την ανθρωπότητα και κύρια στο αδύνατο τμήμα της. Όπως γνωρίζετε και σεις, το ενδιαφέρον του Χριστού για τους καταπονημένους ανθρώπους αποτέλεσε ένα από τα κύρια ενδιαφέροντα και δράσης του, εξ ου και η σταύρωσή του από συμφέροντα που κάθε άλλο είχαν να κάνουν με την ελευθερία έκφρασης».

«Οι καλές τέχνες, κύριοι», σημειώνει ο κ. Γαβριήλ, «είναι αναπόσπαστο μέρος της κοινωνίας, είναι η έκφραση του κοινωνικοπολιτικού γίγνεσθαι της κάθε εποχής. Η τέχνη δεν υπήρξε ποτέ μια πράξη εσωστρέφειας, μια ιδιωτική υπόθεση του καλλιτέχνη. Το αντίθετο. Ο καλλιτέχνης  αφουγκράζεται την κοινωνία και δημιουργεί. Η τέχνη αποτελεί την υπέρτατη ελεύθερη έκφραση του ανθρώπου. Η ελευθερία της έκφρασης είναι μια μεγάλη κατάκτηση του δημοκρατικού πολιτισμού μας. Ο συγγραφέας, ο καλλιτέχνης, ο επιστήμονας και ο κάθε πνευματικός άνθρωπος γενικότερα πρέπει να είναι και να νοιώθει ότι είναι ελεύθερος να μοιράζεται τα προϊόντα της πνευματικής εργασίας του με τους συμπολίτες του».

«Σας ανάφερα», υπογραμμίζει «στην επιστολή μου ημερομηνίας 20 Νοεμβρίου 2020 και επαναλαμβάνω ότι δεν υπάρχει οποιανδήποτε συσχέτιση του έργου μου ως εικαστικός καλλιτέχνης, με τη δουλειά που επιτελώ ως Διευθυντής σε σχολεία της Μέσης Γενικής Εκπαίδευσης ή που επιτελούσα όλα αυτά τα χρόνια ως απλός καθηγητής, Βοηθός Διευθυντής ή Επιθεωρητής. Αντίθετα:

Διαχρονικά τιμούσα και εόρταζα τις εθνικές επετείους στα σχολεία όπου εργαζόμουν, με ενεργή συμμετοχή στη κατασκευή σκηνικών, φιλοτέχνιση προσκλήσεων και πινακίδων.
Εκπροσώπησα αρκετές φορές τα σχολεία όπου εργάστηκα στις δοξολογίες προς τιμή των Εθνικών Επετείων, όπου εκφώνησα και πανηγυρικούς για τις αντίστοιχες εκδηλώσεις.
Παρευρέθηκα σε παρελάσεις των σχολείων μου.
Το σχολείο όπου εργάζομαι τα τελευταία τρία (3) χρόνια διοργανώνει ανελλιπώς εκκλησιασμούς  για τους/τις μαθητές/τριες και σε συνεργασία με τους ιερείς της ευρύτερης περιφέρειας πρόγραμμα εξομολογήσεων.
Στις εκδρομές του σχολείου που διοργανώνουμε κάθε χρόνο περιλαμβάνονται επισκέψεις σε σημαντικούς πολιτιστικούς χώρους, μουσεία, εκκλησίες, μοναστήρια, μνημεία ηρώων κλπ.
Διατηρούσα και διατηρώ άριστες σχέσεις με το προσωπικό του εκάστοτε σχολείου μου,  τους/τις μαθητές/τριες, τους Συνδέσμους Γονέων και τις Σχολικές Εφορείες.
Άριστες σχέσεις διατηρούσα και διατηρώ επίσης και με τις κοινότητες από τις οποίες προέρχονται οι μαθητές/τριες του εκάστοτε σχολείου όπου εργάστηκα.
Συνεργαζόμαστε ως σχολείο με τις αστυνομικές αρχές για θέματα παραβατικότητας».

ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ: ΠΟΛΙΤΗΣ

Τετάρτη 7 Απριλίου 2021

Λιγότερα στη σακούλα, περισσότερα στην τσέπη

Σε... ποπ σταρ των ημερών αναδεικνύεται ο Υπουργός Γεωργίας, Κώστας Καδής. Μετά την κατοχύρωση του χαλλουμιού ως ΠΟΠ (Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης), ανήγγειλε και το πρόγραμμα διαχείρισης αποβλήτων ΠΟΠ (Πληρώνω Όσο Πετώ). Με βάση το δεύτερο αυτό πρόγραμμα, ο κάθε πολίτης θα πληρώνει για όσα σκύβαλα απορρίπτει και όχι για όσα επαναχρησιμοποιεί ή ανακυκλώνει. Τα σκουπίδια του θα τα τοποθετεί σε προπληρωμένες σακούλες, οι οποίες θα πάρουν τη θέση των τελών αποκομιδής σκυβάλων που καταργούνται. Πρόκειται για ένα μέτρο που θεωρείται δίκαιο, αφού εδράζεται στην αρχή «Ο ρυπαίνων πληρώνει». Με άλλα λόγια, όποιος παράγει λιγότερα απόβλητα, θα πληρώνει και λιγότερα. Δίνεται, έτσι, ένα οικονομικό κίνητρο σε κάθε νοικοκυριό για να μειώσει τα απόβλητά του και να συμμετάσχει ενεργά στην ανακύκλωση. Το μέτρο εφαρμόζεται ήδη επιτυχώς στον Δήμο Αγλαντζιάς και από του χρόνου θα επεκταθεί σε όλους τους Δήμους.

Απ’ εκεί και πέρα, θα έχουμε να κάνουμε και με φαινόμενα απόπειρας να ξεγελαστεί το σύστημα, σύμφωνα με την «παραδοσιακή» κυπραίικη νοοτροπία της κομπίνας, της πονηριάς, της ανεύθυνης συμπεριφοράς, αλλά και της γαϊδουριάς. Γι’ αυτό θα πρέπει να προνοούνται πολύ αυστηρές ποινές για όσους θα θελήσουν να παρακάμψουν το σύστημα ΠΟΠ (Πληρώνω Όσο Πετώ) και να το αντικαταστήσουν με το σύστημα... ΠΟΦ (Πετώ Όπου Φτάσω), για να αποφύγουν να αγοράσουν τις προπληρωμένες σακούλες του νέου συστήματος.

Την ίδια ώρα οξύτατο παραμένει το πρόβλημα των ασυνείδητων που ξεφορτώνονται καναπέδες, παλιές οικιακές συσκευές, στρώματα και άλλα άχρηστα είδη του νοικοκυριού τους σε διάφορους χώρους, παντού. Αν κρίνουμε από τις εικόνες ντροπής που βλέπουμε συχνά στα τηλεοπτικά δελτία, με μετατροπή ακόμη και περιοχών φυσικής καλλονής σε σκουπιδότοπους, οι ασυνείδητοι αφθονούν στην πολιτισμένη, λέμε τώρα, ευρωπαϊκή μας νήσο...


ΜΠΟΞΕΡ

ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ: https://simerini.sigmalive.com/

Παρασκευή 12 Μαρτίου 2021

ΒΙΒΛΙΑ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ (ΚΥΠΡΟΣ) - ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

ΒΙΒΛΙΑ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ (ΚΥΠΡΟΣ)

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Αγγλικά

Αγωγή Υγείας

Γεωγραφία

Ελληνικά

Διαθεματικά

Εικαστικές Τέχνες

Επίκαιρα

Θρησκευτικά

Ιστορία

Λογοτεχνία

Μαθηματικά

Μουσική

Περιβαλλοντική Εκπαίδευση / Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη

Σχεδιασμός & Τεχνολογία - Ψηφιακές Τεχνολογίες

Φυσικές Επιστήμες

Φυσική Αγωγή

ΠΗΓΗ: ΥΠΠΑΝ


Τσιαττιστά από τα παιδιά του Δημοτικού Σχολείου Αγίων Τριμιθιάς

 


Πατήστε στην πιο πάνω εικόνα για να διαβάσετε τα τσιαττιστά των παιδιών.

Τρίτη 9 Μαρτίου 2021

Ποίηση

  Αναμνήσεις

Απόψε βρέχει πολύ, βρέχει και μες στην ψυχή μου, κι απλώνει μια παγωνιά μεγάλη, χωρίς αγκαλιά, χωρίς χάδι...

Του μυαλού μου οι αναμνήσεις έχουν παγώσει, έχουν αδειάσει από ήχους, απόψεις και συνθήματα. Του μυαλού μου οι αναμνήσεις έμειναν απλές εικόνες να μου θυμίζουν το χθες, χωρίς προβλήματα, φωνασκίες κι αντιφάσεις.

Απόψε βρέχει πολύ, τρέχει η βροχή και ξεπλένει τις εικόνες του παρελθόντος από τα χρώματα τους και γίνονται οι αναμνήσεις όλο και πιο απόμακρες, χωρίς αισθήματα και συγκινήσεις.

Κάποτε, ο ήλιος πάλι θα ανατείλει κι οι ηλιαχτίδες του θα φτιάξουν εικόνες με φως και ζεστασιά, γεμάτες αγκαλιά κι ελπίδα.

..................................................................................................................................

Ρωμιός και Τούρκος, πρόσφυγες

Είμαστε κι οι δυο πρόσφυγες στον ίδιο μας τον τόπο,
εγώ ρωμιός κι εσύ Τούρκος, εγώ Κύπριος κι εσύ Κύπριος,
εγώ Έλληνας Κύπριος κι εσύ Τούρκος Κύπριος.
Είμαστε κι οι δυο πρόσφυγες στον ίδιο μας τον τόπο…

Εγώ αγαπώ τον τόπο μας κι εσύ αγαπάς τον τόπο μας.
Ονειρεύομαι την ειρήνη και το δίκαιο, κι εσύ το ίδιο…
Είμαι άνθρωπος κι εσύ το ίδιο, είσαι άνθρωπος κι εγώ το ίδιο…

Πατρίδα μια και για τους δυο μας, ο αγώνας κοινός, το όνειρο ίδιο:
«Πατρίδα ενωμένη, λαός ενωμένος, δόξα στον Χριστό, δόξα και στον Αλλάχ!».

Είμαστε κι οι δυο πρόσφυγες στον ίδιο μας τον τόπο!...
Ρωμιός και Τούρκος πρόσφυγες! …

......................................................................................................................................................



Το σπίτι που γεννήθηκα το ’χουν χαλάσει Αττίλες κουρσάροι…
Στέκεται τώρα στη φαντασία μου, πίσω από το συρματόπλεγμα του στρατοπέδου.
Το βλέπω μόνο εγώ, το αγγίζω με το χέρι του ονείρου,
το χαϊδεύω γλυκά, όπως η μάνα τα μαλλάκια του μικρού της γιού.
………………………………………………………………..

Με άγγιξε στον ώμο ο Τούρκος στρατιώτης,
μου μίλησε στη γλώσσα του, που εγώ δεν κατάλαβα,
μου έδειξε με το δάκτυλό του το δρόμο για να φύγω…

Παίρνω το όνειρο μαζί μου και φεύγω, το σπίτι που γεννήθηκα ολόρθο,
να με καρτερά πότε θα γυρίσω πίσω, την πόρτα του ν’ ανοίξω…
Το όνειρο δεν μπορείς να το σκοτώσεις, δεν μπορείς να το χαλάσεις Τούρκε στρατιώτη!
Το σπίτι που γεννήθηκα για μένα στέκει ολόρθο, ολόφωτο, να καρτερά το γυρισμό μου!...

Το σπίτι που γεννήθηκα το ’χουν χαλάσει Τούρκοι κουρσάροι…
Ζει όμως, στην καρδιά, στο νου και στην ψυχή μου,
εικόνα αγαπημένη, εικόνισμα να το προσκυνώ - να βάζω τον σταυρό μου.

.......................................................................................................................................................

Πέμπτη 4 Μαρτίου 2021

Άρτον και … σουβλάκια

ΤΟΥ ΜΑΝΟΛΗ ΣΟΒΟΛΟΥ*

Τη δυσαρέσκειά τους για τις αποφάσεις του Υπουργείου, εξέφρασαν οι γονείς των παιδιών της Δημοτικής και Προδημοτικής, με ανακοινώσεις των Παγκύπριων Συνομοσπονδιών τους.  Μπράβο τους! σκέφτεσαι, καλά και άντεξαν τόσους μήνες, τόσα χρόνια, έτσι που τα έχει κάνει το Υπουργείο.  Σιγά μη βιάζεσαι … Διάβασε πρώτα …

Δεν δυσαρεστήθηκαν που τόσα χρόνια αρχίζει η σχολική χρονιά και για μήνες γίνονται μεταθέσεις εκπαιδευτικών. Δεν αγανάκτησαν που κάθε χρόνο από τον Απρίλη μέχρι τον Σεπτέμβρη (… και τους επόμενους μήνες) διαβάζουν σελίδες ολόκληρες με μεταθέσεις, μετακινήσεις, τοποθετήσεις, διορισμούς δασκάλων. ΚΑΘΕ ΧΡΟΝΟ σχεδόν οι μισοί δάσκαλοι αλλάζουν σχολείο.  Δεν τους ενόχλησε που είμαστε η μοναδική χώρα στην Ευρώπη, ίσως και στον κόσμο. Στις άλλες χώρες οι δάσκαλοι έχουν μόνιμη θέση στα σχολεία. Οι αλλαγές είναι σπάνιες, για εγκυμοσύνες, αφυπηρετήσεις ή μείωση τμημάτων. Σε πολλές μάλιστα χώρες προγραμματίζουν με προοπτική τριετίας και γνωρίζουν, οι δάσκαλοι, οι γονείς και τα παιδιά, τους δασκάλους της επόμενης τριετίας.  Δεν τους απασχόλησαν όλα αυτά. Με όλη αυτή τη «μετοικεσία» των δασκάλων ΚΑΘΕ ΧΡΟΝΟ, που γίνεται στην Κύπρο, τους αρκεί να ανοίξουν τα σχολεία με δασκάλους και βιβλία. Νομίζουν ότι όλη αυτή η κατάσταση δεν επηρεάζει την ποιότητα της εκπαίδευσης στα σχολεία μας.

Δεν δυσαρεστήθηκαν που πηγαίνουν τα παιδιά τους στην πρώτη τάξη από την ηλικία 5 χρονών και 10 μηνών. Δεν αγανάκτησαν που τους δίνουν κάμποσα βιβλία και προσπαθούν να «μάθουν», χωρίς να εξετάζουμε πόσο έτοιμα είναι γι’ αυτή την προσπάθεια. Σ’ άλλες χώρες που μας διαφημίζουν το εκπαιδευτικό τους σύστημα (π.χ. Φινλανδία, Σουηδία) τα παιδιά πηγαίνουν στο Δημοτικό 7 χρονών, όταν είναι έτοιμα.  Έχουν δυο βιβλία Μαθηματικών όλη τη χρονιά και κάνουν μόνο πρόσθεση και αφαίρεση. Τι λέτε; Έχουν ενδιαφέρον αυτά; Δεν είναι λογικό τα παιδιά να συναντούν μαθησιακές δυσκολίες, να έχουν παραβατικότητα κλπ.; Όχι δεν τους ενόχλησε που τα παιδιά μας «καίγονται» και «βιάζονται» γνωσιολογικά, από τα πρώτα τους χρόνια.  Δεν δυσαρεστήθηκαν που δεν λειτουργούμε προληπτικά, αλλά τρέχουμε πίσω από τα προβλήματα, με επιτροπές και συσκέψεις.

Δεν δυσαρεστήθηκαν που ξυπνάνε τα παιδιά από τα χαράματα, «με την τσίμπλα στο μάτι» να τα πάνε στο σχολείο. Παρά τις μελέτες για το βιολογικό ρολόι του παιδιού και τη σωστή του ανάπτυξη, επιμένουμε να προσπαθούμε να μάθει πριν ξυπνήσει καλά καλά. Στις χώρες που μας διαφημίζουν τα παιδιά ξεκινούν το σχολείο στις 9 το πρωί.

Δεν δυσαρεστήθηκαν που σε πολλές χώρες όλα τα παιδιά έχουν καθημερινά δωρεάν γεύμα, και σνακ και φρούτο στο εστιατόριο του σχολείου. Σε κάποιες πληρώνουν γι αυτά 2-3 ευρώ την ημέρα. Δεν ενοχλήθηκαν από την έλλειψη στήριξης των οικογενειών. Σε άλλες χώρες η άδεια μητρότητας είναι τουλάχιστον ένας χρόνος. Πληρωμένη και υποχρεωτική για κάποιους μήνες και για τον πατέρα. Δίνουν τεράστια σημασία στα πρώτα χρόνια της ανάπτυξης του παιδιού. Και όταν θα έρθει στο σχολείο υπάρχει η ομάδα στήριξης της οικογένειας από Κοινωνιολόγο, Σχολικό Ψυχολόγο, Ιατρικό λειτουργό κ.ά. Αυτά όλα μόνιμες παροχές, συγκροτημένες, δεν χρειάζεται να τις ... καλέσει κάποιος για να επιληφθούν των θεμάτων. Δεν τους απασχόλησε ότι όλα αυτά έχουν τεράστια επίπτωση στην ανάπτυξη και την εκπαίδευση των παιδιών.

Δεν δυσαρεστήθηκαν όταν διαπιστώνουν ότι στις περισσότερες χώρες οι Διευθυντές των σχολείων δεν έχουν διδακτικό ωράριο. Η επιλογή τους γίνεται αφού έχουν περάσει από διετή συνήθως «Σχολή για Διευθυντές».  Σε πολλές χώρες υπάρχουν και Βοηθοί Διευθυντές χωρίς διδακτικό ωράριο. Ο Διευθυντής είναι υπεύθυνος να πάρει αποφάσεις και να λογοδοτήσει για τα πάντα. Έχει αποφασιστικό λόγο στις προσλήψεις του διδακτικού και βοηθητικού προσωπικού στο σχολείο. Εδώ μεσολαβούν και έχουν λόγο στη λειτουργία του σχολείου πλήθος αρμοδίων:  Υπουργείο Παιδείας, Επιτροπή Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας, Σχολική Εφορεία, Σύνδεσμος Γονέων, Γραφείο Ευημερίας, Δήμος, κ.λ.π.

Δεν δυσαρεστήθηκαν όταν βλέπουν ότι στις χώρες που μας διαφημίζουν οι δάσκαλοι έχουν διδακτικό ωράριο 22-25 περιόδους. Αρκετές περιόδους, κυρίως στα πρακτικά θέματα, υπάρχει δεύτερος δάσκαλος στην τάξη. Τις υπόλοιπες περιόδους που βρίσκονται στο σχολείο έχουν χρόνο για ξεκούραση, διόρθωμα, αξιολόγηση εργασιών, συναντήσεις και προγραμματισμό με το Διευθυντή, τους συναδέλφους και τους γονείς, κ.λ.π. Σ’ αυτές τις χώρες τα παιδιά κάθε εβδομάδα κάνουν 5 ως 8 περιόδους μάθημα της Γλώσσας, 3-5 περιόδους Μαθηματικά.  Τα άλλα μαθήματα είναι, κυρίως, πρακτικά: Ξυλουργική, Μεταλλοτεχνία, Ραπτική, Μαγειρική, Τεχνολογία, Χειροτεχνία, Χορός, Φυσική Αγωγή, κ.ά. Τα γνωσιοκεντρικά μαθήματα είναι λίγες ώρες την εβδομάδα. Περισσότερες ώρες είναι τα πρακτικά θέματα. Δεν αναρωτήθηκαν για όλα αυτά; Δεν επιδρούν στη συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών και τη διάθεσή τους για το σχολείο; Τα Μαθηματικά, για παράδειγμα μαθαίνονται καλύτερα λύνοντας περισσότερα φυλλάδια ή βιώνοντάς τα με την πρακτική ενασχόληση, κατά την οποία  το παιδί αντιλαμβάνεται και τη χρησιμότητά τους στη ζωή;

Δεν δυσαρεστήθηκαν όταν τους λένε ότι δεν έχει σημασία με ποιο καθεστώς εργάζονται οι δάσκαλοι στο σχολείο των παιδιών τους. Αν είναι μόνιμοι ή αντικαταστάτες ή με αγορά υπηρεσιών. «Δεν τρέχει τίποτα» αν οι δάσκαλοι τρέχουν από το ένα σχολείο στο άλλο σε προγράμματα ολοήμερου, ΔΡΑ.Σ.Ε, επιμορφωτικά, αντικαταστάσεις, Α.Γ.Ο, κ.ά για να συμπληρώσουν κάποιες ώρες.  Να πάρουν 300 – 500 ευρώ το μήνα, τα οποία τα έχουν «φάει» στις βενζίνες. Δεν αναρωτήθηκαν αν αυτή η κατάσταση έχει επίπτωση στην ποιότητα της εκπαίδευσης και την ασφάλεια των παιδιών.

Όχι, δεν δυσαρεστήθηκαν με όλα τα παραπάνω … και πολλά άλλα.  Δυσαρεστήθηκαν που το Υπουργείο δεν επιτρέπει φέτος τις εκδηλώσεις της Τσικνοπέμπτης και τα παιδιά … δεν θα φάνε σουβλάκια.

Υ.Γ. Επειδή ζούμε σε πονηρούς καιρούς, ας ξεκαθαρίσουμε μερικά πράγματα. Δεν υποτιμώ το έργο κανενός ούτε την αναγκαιότητα και τη χρησιμότητα κοινών εκδηλώσεων δασκάλων, γονιών και παιδιών, στο σχολικό χώρο. Εξάλλου, ως πρώην Διευθυντής σε σχολείο, είχαμε οργανώσει τόσες κοινές εκδηλώσεις και φέραμε τόσες πολλές φορές τους γονείς στο σχολικό χώρο, που άκουγα παράπονα, για να τις μειώσουμε.

Εκείνο που θέλω να επισημάνω είναι πως η πανδημία είναι μια ευκαιρία να αντιληφθούμε ποια είναι τα πιο σημαντικά για τα παιδιά μας και να βάλουμε τις προτεραιότητες, για τις οποίες αξίζει να εκφράζουμε δυσαρέσκεια και να αγωνιζόμαστε γι’ αυτές. Φοβάμαι ότι οι Συνομοσπονδίες Γονέων αρχίζουν να χάνουν την ευκαιρία, παρά τα θετικά δείγματα που είχαν δείξει στην αρχή. Δείχνουν μια ετοιμότητα να παίξουν στο γήπεδο της επικοινωνιακής τακτικής του Υπουργείου. Εκεί όμως, αγαπητοί φίλοι, «το παιχνίδι είναι στημένο κι από πριν ξεπουλημένο». 

Μανόλης Σόβολος

(Γονιός και πρώην Διευθυντής Δημοτικού Σχολείου)

ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ: Paideia-News


 

Δευτέρα 1 Μαρτίου 2021

Κολπική μαρμαρυγή: Συσκευή «υποκαθιστά» τα αντιπηκτικά σε ασθενείς που δεν μπορούν να τα πάρουν

Μία σχετικά νέα μέθοδος που εφαρμόστηκε για πρώτη φορά σε ελληνικό δημόσιο νοσοκομείο πρόσφατα, δίνει τη δυνατότητα σε ασθενείς με κολπική μαρμαρυγή, που δεν μπορούν να πάρουν αντιπηκτικά για διάφορους λόγους, να τα κόψουν εντελώς, ενώ παράλληλα μειώνει δραματικά το ενδεχόμενο εμφάνισης εγκεφαλικού. Ο Γιάννης Τσιαφούτης επεμβατικός καρδιολόγος, επιμελητής Α’ στην A’ καρδιολογική κλινική του Ερυθρού Σταυρού, όπου και αντιμετωπίστηκαν δύο περιστατικά την προηγούμενη εβδομάδα, μιλά στο Πρακτορείο Fm και στην εκπομπή της Τάνιας Η. Μαντουβάλου «104,9 ΜΥΣΤΙΚΑ ΥΓΕΙΑΣ» για αυτή την τεχνική.

Η κολπική μαρμαρυγή είναι μία αρρυθμία, που αποτελεί βασικό παράγοντα για αγγειακό εγκεφαλικό επεισόδιο, και εμφανίζεται σε ποσοστό έως και 15% σε άτομα άνω των 75, τα οποία πολύ συχνά, όπως εξηγεί ο καρδιολόγος, εμπλέκονται και με στεφανιαία επεισόδια. «Περίπου στις 9 από τις δέκα περιπτώσεις, θρόμβος στους ασθενείς με κολπική μαρμαρυγή, σχηματίζεται σε μία προσεκβολή του κόλπου της καρδιάς, η οποία λέγεται ωτίο. Εκεί σχηματίζεται ο θρόμβος και ξεκινάει την πιθανά καταστροφική πορεία του με εμβολή στον εγκέφαλο ή όπου αλλού. Υπάρχει μία συσκευή, (συσκευή σύγκλισης ωτίου αριστερού κόλπου), που στόχο έχει να κλείσει αυτή την κοιλότητα της καρδιάς σαν μία ομπρελίτσα, η οποία ουσιαστικά απομονώνει την περιοχή, όπου δημιουργείται ο θρόμβος. Άρα στόχος μας είναι να αποφράξουμε την περιοχή αυτή, και να αποτρέψουμε τη δημιουργία θρόμβου».

Πρακτικά εξαλείφεται η πιθανότητα εγκεφαλικού

Η διαδικασία, γίνεται άπαξ, κρατάει γύρω στη μία ώρα και ο ασθενής λαμβάνει μέθη, όπως αναφέρει ο κ. Τσιαφούτης, υπογραμμίζοντας παράλληλα ότι δεν θεραπεύει τη μαρμαρυγή, απλά μειώνει την ανάγκη αντιπητικών. Όπως μας εξηγεί, η ιατρική αυτή πράξη πραγματοποιείται με παρακέντηση από τη μηριαία φλέβα και ειδικοί καθετήρες, κατευθυνόμενοι από διοισοφάγειο υπερηχογράφημα, εισέρχονται με τους χειρισμούς του γιατρού στην κοιλότητα του ωτίου, όπου και εμφυτεύεται η συσκευή. Ο ασθενής μένει μόνο ένα βράδυ στο νοσοκομείο. Στην ερώτηση αν απλώς μειώνει ή εν τέλει εξαλείφει τη χρήση αυτών των φαρμάκων ο κ. Τσιαφούτης απαντά: «Αρχικά μειώνεται και εξαλείφεται μετά από κάποιο χρονικό διάστημα. Υπάρχουν διάφορα πρωτόκολλα που χρησιμοποιούνται. Κατ’ αρχήν για τον πρώτο καιρό οπωσδήποτε χρειάζεται αντιπηκτική, ή και αντιαιμοπεταλιακή αγωγή και εν συνεχεία ο ασθενής το επόμενο διάστημα μένει μόνο με τα αντιαιμοπεταλιακά, και μπορεί και στο μέλλον να τα κόψει και αυτά». Όσον αφορά το ενδεχόμενο εμφάνισης εγκεφαλικού ο κ. Τσιαφούτης αναφέρει ότι πρακτικά αυτό εξαλείφεται αφού οι 9 από τις δέκα περιπτώσεις του εγκεφαλικού σχετίζονται με την περιοχή που μπαίνει η συσκευή.

Σε ποιους ασθενείς με κολπική μαρμαρυγή απευθύνεται

«Η τεχνική απευθύνεται σε άτομα με κολπική μαρμαρυγή που έχουν κίνδυνο αιμορραγίας από το γαστρεντερικό (πχ εγκολπώματα), ή έχουν αυξημένο κίνδυνο εγκεφαλικής αιμορραγίας γιατί μπορεί ήδη να έχουν κάνει ένα αιμορραγικό πιθανά εγκεφαλικό επεισόδιο. Γενικά ενδείκνυται για άτομα που παίρνοντας το αντιπηκτικό πέφτει πολύ συχνά ο αιματοκρίτης τους».

Αυτή η τεχνική όπως μας λέει ο καρδιολόγος δεν είναι πολύ καινούργια στο εξωτερικό, αλλά δεν είναι ευρέως διαδεδομένη για τον λόγο ότι η προηγούμενη συσκευή που χρησιμοποιούσαν οι γιατροί δεν ήταν τόσο εύκαμπτη και ήταν τραυματική. Με την καινούργια συσκευή, όμως, που υπάρχει τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, στην Ελλάδα έχουν αντιμετωπιστεί τους τελευταίους μήνες 5 περιστατικά.

ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ: Ygeia-News