Σφαγή για μια θέση σε συγκεκριμένο σχολείο (Γυμνάσιο)
ΤΟΥ ΤΑΣΟΥ ΤΑΣΟΥ*
Ο τίτλος ανήκει σε πρωτοσέλιδο άρθρο της Χριστίνας Κυριακίδου στην εφημερίδα « Ο Φιλελεύθερος», ημερομηνίας 15/8/2013. Το ίδιο άρθρο δημοσιεύτηκε και σε ηλεκτρονική εφημερίδα. Προσωπικά θα ανέμενα κάποια αντίδραση εκ μέρους του Υπουργείου Παιδείας για διερεύνηση των λόγων που ωθεί τους γονείς να προσπαθούν με κάθε «μέσο» να εγγράψουν στο εν λόγω σχολείο τα παιδιά τους. Εκτός φυσικά αν οι λόγοι είναι γνωστοί.
Άσχημη εντύπωση έπρεπε να προκαλέσουν στον καθένα μας οι δηλώσεις αρμόδιου λειτουργού του ΥΠΠ που αποδίδει το γεγονός, σύμφωνα με το δημοσίευμα, στο ότι φοιτούν στο σχολείο παιδιά «γνωστών» οικογενειών. Συνεχίζοντας ο ίδιο λειτουργός είπε πως υπάρχουν δύο-τρία σχολεία σε κάθε επαρχία που θεωρούνται της «μόδας» και παρουσιάζουν αυτό το φαινόμενο ενώ άλλα σχολεία αδειάζουν με την πάροδο του χρόνου.
Όλα αυτά συμβαίνουν ενώ μεταρρυθμίζουμε την Παιδεία του τόπους για να πετύχουμε το «Δημοκρατικό και Ανθρώπινο σχολείο». Το «Δημοκρατικό σχολείο» οργανώνεται με τέτοιο τρόπο ώστε να παρέχει σε όλα τα παιδιά τη δυνατότητα επίτευξης όλων των στόχων της εκπαίδευσης, χωρίς οποιεσδήποτε εκπτώσεις στην ποσότητα και στην ποιότητα των μορφωτικών αγαθών, ενώ ως «Ανθρώπινο σχολείο» χαρακτηρίζεται το σχολείο στο οποίο, κανένα παιδί δεν αποκλείεται, δεν περιθωριοποιείται, δεν στιγματίζεται, δεν περιφρονείται και δεν δυστυχεί εξαιτίας κάποιας ιδιαιτερότητας.
Χαρακτηριστικά είναι κάποια σχόλια αναγνωστών της ηλεκτρονικής εφημερίδας που αφορούν το εν λόγω άρθρο και αποδίδουν κάποιες πραγματικότητες που δεν θέλουμε να παραδεχτούμε. Μερικά από τα σχόλια ακολουθούν: «Είναι σύνηθες, δυστυχώς, ένας διευθυντής που έχει τις διασυνδέσεις του στο Υπουργείο να ευνοείται και να επιλέγει τους καθηγητές του», «… Η πιο πιθανή αιτία είναι κάποιοι καλοί καθηγητές, που προσελκύουν τα παιδιά …», «Κάποια σχολεία, σε κάθε πόλη"προστατεύονται" από το σύστημα διότι εκεί φοιτούν οι γόνοι της "νομεγκλατούρας" της πόλης…., Δυναμικός διευθυντής, καταξιωμένοι καθηγητές, άρνηση εγγραφής σε αλλοδαπούς μαθητές (με μαγείρεμα των εκπαιδευτικών περιφερειών) είναι κομμάτια που συνθέτουν το παζλ. Προβληματικοί εκπαιδευτικοί ούτε για δείγμα …».
Είτε θέλουμε να το παραδεχτούμε είτε όχι, είναι το ίδιο το σύστημα που δημιουργεί παρόμοιες καταστάσεις στα σχολεία μας και δεν θα επιτρέψει σε καμιά προσπάθεια για μεταρρύθμιση να επιτύχει όσο καλά οργανωμένη καιαν είναι. Οι αλλαγές πετυχαίνουν μόνο όταν υπάρχει η κατάλληλη κουλτούρα και ο σεβασμός στους θεσμούς αλλά και στα άτομα που τους υπηρετούν. Σε μια κουλτούρα συνδιαλλαγής, διαπλοκής και πρόσβασης στα κέντρα λήψης αποφάσεων και χρηματοδότησης τις διακηρύξεις για «Ανθρώπινα και Δημοκρατικά σχολεία,» δεν μπορεί να τις πάρει κανείς στα σοβαρά.
Επιπρόσθετα, αφού σύμφωνα με την εκπαιδευτική έρευνα, ο Διευθυντής του σχολείου αποτελεί ένα από τους σημαντικούς παράγοντες επιτυχίας της σχολικής μονάδας, γιατί σε κάποια σχολεία οι Διευθυντές παραμένουν για πολλά χρόνια ενώ σε κάποια άλλα αλλάζουν κάθε ένα ή δύο χρόνια; Πως θα υπάρξουν ίσες ευκαιρίες όταν τα σχολεία δεν τυγχάνουν της ίδιας μεταχείρισης και κατανομής πόρων από τις Σχολικές Εφορείες;
Επιβάλλεται λοιπόν, κατά την άποψή μου, ο Υπουργός της παιδείας κ. Κενεβέζος να εξηγήσει πολύ πιστικά γιατί κάποια σχολεία να έχουν ζήτηση ενώ κάποια άλλα να αδειάζουν.
*Διευθυντής Λυκείου Αγίας Φυλάξεως
Ο τίτλος ανήκει σε πρωτοσέλιδο άρθρο της Χριστίνας Κυριακίδου στην εφημερίδα « Ο Φιλελεύθερος», ημερομηνίας 15/8/2013. Το ίδιο άρθρο δημοσιεύτηκε και σε ηλεκτρονική εφημερίδα. Προσωπικά θα ανέμενα κάποια αντίδραση εκ μέρους του Υπουργείου Παιδείας για διερεύνηση των λόγων που ωθεί τους γονείς να προσπαθούν με κάθε «μέσο» να εγγράψουν στο εν λόγω σχολείο τα παιδιά τους. Εκτός φυσικά αν οι λόγοι είναι γνωστοί.
Άσχημη εντύπωση έπρεπε να προκαλέσουν στον καθένα μας οι δηλώσεις αρμόδιου λειτουργού του ΥΠΠ που αποδίδει το γεγονός, σύμφωνα με το δημοσίευμα, στο ότι φοιτούν στο σχολείο παιδιά «γνωστών» οικογενειών. Συνεχίζοντας ο ίδιο λειτουργός είπε πως υπάρχουν δύο-τρία σχολεία σε κάθε επαρχία που θεωρούνται της «μόδας» και παρουσιάζουν αυτό το φαινόμενο ενώ άλλα σχολεία αδειάζουν με την πάροδο του χρόνου.
Όλα αυτά συμβαίνουν ενώ μεταρρυθμίζουμε την Παιδεία του τόπους για να πετύχουμε το «Δημοκρατικό και Ανθρώπινο σχολείο». Το «Δημοκρατικό σχολείο» οργανώνεται με τέτοιο τρόπο ώστε να παρέχει σε όλα τα παιδιά τη δυνατότητα επίτευξης όλων των στόχων της εκπαίδευσης, χωρίς οποιεσδήποτε εκπτώσεις στην ποσότητα και στην ποιότητα των μορφωτικών αγαθών, ενώ ως «Ανθρώπινο σχολείο» χαρακτηρίζεται το σχολείο στο οποίο, κανένα παιδί δεν αποκλείεται, δεν περιθωριοποιείται, δεν στιγματίζεται, δεν περιφρονείται και δεν δυστυχεί εξαιτίας κάποιας ιδιαιτερότητας.
Χαρακτηριστικά είναι κάποια σχόλια αναγνωστών της ηλεκτρονικής εφημερίδας που αφορούν το εν λόγω άρθρο και αποδίδουν κάποιες πραγματικότητες που δεν θέλουμε να παραδεχτούμε. Μερικά από τα σχόλια ακολουθούν: «Είναι σύνηθες, δυστυχώς, ένας διευθυντής που έχει τις διασυνδέσεις του στο Υπουργείο να ευνοείται και να επιλέγει τους καθηγητές του», «… Η πιο πιθανή αιτία είναι κάποιοι καλοί καθηγητές, που προσελκύουν τα παιδιά …», «Κάποια σχολεία, σε κάθε πόλη"προστατεύονται" από το σύστημα διότι εκεί φοιτούν οι γόνοι της "νομεγκλατούρας" της πόλης…., Δυναμικός διευθυντής, καταξιωμένοι καθηγητές, άρνηση εγγραφής σε αλλοδαπούς μαθητές (με μαγείρεμα των εκπαιδευτικών περιφερειών) είναι κομμάτια που συνθέτουν το παζλ. Προβληματικοί εκπαιδευτικοί ούτε για δείγμα …».
Είτε θέλουμε να το παραδεχτούμε είτε όχι, είναι το ίδιο το σύστημα που δημιουργεί παρόμοιες καταστάσεις στα σχολεία μας και δεν θα επιτρέψει σε καμιά προσπάθεια για μεταρρύθμιση να επιτύχει όσο καλά οργανωμένη καιαν είναι. Οι αλλαγές πετυχαίνουν μόνο όταν υπάρχει η κατάλληλη κουλτούρα και ο σεβασμός στους θεσμούς αλλά και στα άτομα που τους υπηρετούν. Σε μια κουλτούρα συνδιαλλαγής, διαπλοκής και πρόσβασης στα κέντρα λήψης αποφάσεων και χρηματοδότησης τις διακηρύξεις για «Ανθρώπινα και Δημοκρατικά σχολεία,» δεν μπορεί να τις πάρει κανείς στα σοβαρά.
Επιπρόσθετα, αφού σύμφωνα με την εκπαιδευτική έρευνα, ο Διευθυντής του σχολείου αποτελεί ένα από τους σημαντικούς παράγοντες επιτυχίας της σχολικής μονάδας, γιατί σε κάποια σχολεία οι Διευθυντές παραμένουν για πολλά χρόνια ενώ σε κάποια άλλα αλλάζουν κάθε ένα ή δύο χρόνια; Πως θα υπάρξουν ίσες ευκαιρίες όταν τα σχολεία δεν τυγχάνουν της ίδιας μεταχείρισης και κατανομής πόρων από τις Σχολικές Εφορείες;
Επιβάλλεται λοιπόν, κατά την άποψή μου, ο Υπουργός της παιδείας κ. Κενεβέζος να εξηγήσει πολύ πιστικά γιατί κάποια σχολεία να έχουν ζήτηση ενώ κάποια άλλα να αδειάζουν.
*Διευθυντής Λυκείου Αγίας Φυλάξεως
ΠΗΓΗ: Paideia-News.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου