Πέμπτη 15 Μαρτίου 2012

Πότε θα διοριστούν και Κοινωνικοί Λειτουργοί στην Εκπαίδευση;


ΤΟΥ ΣΑΒΒΑ ΙΑΚΩΒΙΔΗ
Σε ρεπορτάζ του καλού συναδέλφου, Κυριάκου Πενηνταέξ, στην χθεσινή «Σ», γίνεται αναφορά στα προβλήματα επαγγελματικού προσανατολισμού των μαθητών. Λειτουργός της Υπηρεσίας εξήγησε πως οι μαθητές δεν λαμβάνουν υπόψη τις υποδείξεις των συμβούλων, με αποτέλεσμα να πυκνώνουν τις τάξεις των ανέργων. Επισήμανε ακόμα την υποστελέχωση της υπηρεσίας, που αδυνατεί να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της. Δεν αμφισβητεί κανείς τον σημαντικό ρόλο, που οι σύμβουλοι καθηγητές επιτελούν στην ενημέρωση των παιδιών μας ώστε να επιλέξουν το επάγγελμα, που θα ακολουθήσουν. Με αφορμή όσα οι σύμβουλοι καθηγητές καταγράφουν αναδύεται στην επιφάνεια μια άλλη, ανεπίτρεπτη έλλειψη στην εκπαίδευση που, κατά την άποψή μας, έπρεπε από χρόνια αυτοί να είχαν απαιτήσει την πλήρωσή της.
Αναφερόμαστε στην ύψιστη αναγκαιότητα, κοντά στους συμβούλους καθηγητές και τους εκπαιδευτικούς ψυχολόγους, που επιτελούν πολύτιμο έργο, να διοριστούν σε κάθε σχολείο και κοινωνικοί λειτουργοί. Αν ρωτήσετε οποιονδήποτε καθηγητή θα σας διαζωγραφίσει με τα μελανότερα χρώματα την κατάσταση στα σχολεία μας. Ό,τι αποκαλείται νεανική παραβατικότητα, αντικοινωνική συμπεριφορά, bullying, ακόμα και άσκηση βίας και απειλών μεταξύ μαθητών ή και εναντίον εκπαιδευτικών, εκδηλώνονται σε όλα τα σχολεία. Οι καθηγητές γνωρίζουν από πρώτο χέρι πάρα πολλές εκδηλώσεις ατίθασης, απείθαρχης, ανεξέλεγκτης, ακόμα και επικίνδυνης συμπεριφοράς μαθητών, που ξεφεύγει από τα όρια της νεανικής… τρέλας. Τα περιστατικά βίας, εκφοβισμού, απειλών, επιθέσεων, παρενοχλήσεων, καταστροφών, είναι στην ημερήσια διάταξη. Όσα κατά καιρούς καταγράφονται στα ΜΜΕ είναι απλώς σταγόνα στον ωκεανό. Δεν είναι δουλειά των συμβούλων καθηγητών να ασχοληθούν με αυτά τα συμπτώματα πολυδιάστατης και επαναλαμβανόμενης παραβατικότητας, βίας, αντικοινωνικότητας και επιθετικότητας.
Τα παραβατικά παιδιά συνήθως προέρχονται από διαλυμένες, προβληματικές ή οικογένειες με έναν εκ των γονιών με εγκληματικό, παραβατικό ή άλλο παρελθόν, από μεικτούς γάμους, κτλ. Αντιμετωπίζονται συχνά με στιγματισμούς, αφορισμούς ή και χαρακτηρισμούς. Όμως, θέλουν εξειδικευμένους χειρισμούς, με πολλή κατανόηση. Κάθε περίπτωση πρέπει να αντιμετωπίζεται ξεχωριστά, με επισκέψεις στο σπίτι και διερεύνηση του οικογενειακού περιβάλλοντος, συνθηκών διαβίωσης, οικονομικών δυνατοτήτων, περιβάλλοντος, σχέσεων των μελών της οικογένειας, κτλ. Αυτόν τον πολυσήμαντο, εξειδικευμένο ρόλο μόνον κοινωνικοί λειτουργοί μπορούν να τον αναλάβουν και να τον διεκπεραιώσουν επειδή ερευνούν επιτόπου τις συνθήκες, υπό τις οποίες διάγει ένα παραβατικό παιδί. Πέρασε η εποχή του… πολυδύναμου δασκάλου ή του… πολυδύναμου συμβούλου καθηγητή.
Τα προβλήματα, που δημιουργούν παραβατικά, αντικοινωνικά παιδιά στα σχολεία μας μπορούν να αντιμετωπιστούν στην ρίζα τους με την στενή και αγαστή συνεργασία εκπαιδευτικών ψυχολόγων, συμβούλων καθηγητών και κοινωνικών λειτουργών, υπό την επίνευση των διευθύνσεων των σχολείων. Αυτή η τριμερής συνεργασία είναι εκ των ων ουκ άνευ σε ένα εκπαιδευτήριο. Η ΟΕΛΜΕΚ, η ΠΟΕΔ και η ΟΛΤΕΚ έπρεπε να πρωτοστατούν στην ενίσχυση του έργου τους με ψυχολόγους, συμβούλους καθηγητές και κοινωνικούς λειτουργούς. Επίσης, οι σύνδεσμοι συμβούλων καθηγητών και κοινωνικών λειτουργών καλούνται να ασκήσουν πιέσεις προς αυτήν την κατεύθυνση ώστε και το υπουργείο Παιδείας να κατανοήσει την αναγκαιότητα τέτοιων εξειδικευμένων υπηρεσιών. Ας μη προταχθεί η οικονομική κρίση. Η ευημερία των παιδιών μας δεν αντέχει σε επαγγελματικούς εγωισμούς, προσωπικές υστεροβουλίες και… τσιγκουνιές.  
Από τη «Σημερινή»
Τελευταία τροποποίηση στις Τρίτη, 13 Μάρτιος 2012 12:37ΑΝΑΔΗMΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ  "ΠαιδείαNews"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου